Dubbelalarm - Reisverslag uit Portland, Verenigde Staten van joop smoor - WaarBenJij.nu Dubbelalarm - Reisverslag uit Portland, Verenigde Staten van joop smoor - WaarBenJij.nu

Dubbelalarm

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg joop

28 Juni 2019 | Verenigde Staten, Portland

Portland , we zijn er en we zitten op een prachtplek bij prachtige mensen...gisteren zag het daar niet naar uit..ik werd ‘s ochtends vroeg wakker met een heftige paniek..gaan we vandaag alle horden nemen..ik zag vooral risico en afbreuk opdoemen..taxi, fietsen mee..inchecken...mogen ze mee..in de praktijk kwam er een hoop op ons pad...ik had eerder al gecheckt of taxi’s met dozen van een meter zeventig lang op pad gaan..ja hoor..toen ik gisteren belde was dat toch bezwaarlijk..ik belde vriend en eerdere helper in onze fietstrajecten naar Schiphol..we hadden hem deze keer willen ontzien..Jeroen of hij met onze bus naar Schiphol wilde rijden...natuurlijk..hij had ons al eerder verwacht met deze vraag...fietsen in de bus, deur dicht getaped..en met zijn drieën naar Schiphol..maar twee grote dozen en twee zakken met 50 kilo bagage..is op die karretjes ook niet simpel..van de parkeerman mocht Jeroen mee naarbinnen en mocht de bus blijven staan..ook weer goed afgelopen...bij de incheck bleken we qua maten en gewicht net ok...een fiets niet gewogen..gniffelde ik..maar bij de incheck voor het vliegtuig..werden we opgeroepen ons te melden bij de balie voor extra controle...steekproef..gebeurt vaker...alle handbagage uitpakken..die werd gekwast met een stofje...ja op zoek naar explosieven....ze vonden niets...maar het was een zg dubbel alarm...dus wachten op de speurhond...en de marechaussee..als dat lang zou duren..dat kon namelijk..dan mochten we niet mee en waren we ons geld kwijt....leuk...ook dit kwam goed..een leuke agent en een prachthond kwamen en vonden geen onraad...aan boord...matige kip....8 uur vliegen..amper geslapen...in New York hadden we twee en half uur overstaptijd..het vliegtuig was op tijd..maar kon niet aanleggen..wegens te weinig steigercapaciteit..een half uur later was het geregeld..daar moet je al je bagage oppikken en langs de douane voeren...en daarna opnieuw inchecken...American way..we zagen de klok doorlopen maar geen fietsdozen....ook dat kwam natuurlijk goed..maar het was racen om ze naar de
Portland incheck te krijgen..ook gelukt na twee keer in rij staan..omdat bleek dat onze instapkaart niet goed was..toen bleek de gate gewijzigd en moesten we per shutlle naar de andere kant van....ook gelukt..toen bleek het vliegtuig vertraagd..we hadden nog anderhalf uur...paniek voor niets..maar daarmee zouden we wel laat aankomen..diep in de nacht...zouden we daar nog wel een taxi kunnen vinden...waar ook weer die dozen in konden...we werden in de shutlle aangesproken door een Amerikaans stel..leuke mensen..hij met een zus en nicht in Amsterdam..en een fanaat fietser..een biertje gedronken samen en over fietsen gegepraat..en hij probeerde af en toe zijn beheersing van de Nederlandse taal...doei...en juist uitgesproken als fruit op zijn Engels..in..Portland AirPort geen taxi..onze vriend aan het bellen..en een kwartier later een grote bak op de stoep..met zijn vijfen de auto volgestouwd...om half drie arriveerden we bij een prachtig huis in een bos bij de zee ..bij onze Warmshowers host Dit doen we voor het eerst..warmshowers is een uitwisselsite, waarop fietsers van over de wereld logiesplekken uitwisselen..wij hebben in Amsterdam al regelmatig wereldfietsers over de vloer gehad..super spannende verhalen..maar nu doen wij het voor het eerst ook..we hebben een code gekregen om binnen te komen..onze gastheren liggen al lang te slapen..we belanden via de garage in een gastenverblijf..prachtige ruimte..groot tweepersoonsbed lacht ons toe...super aankomst........

• 28 Juni 2019 - 20:16

Simon:

Jááá, wat een stress, kan me goed voorstellen...en toch gelukt.
    Hopelijk heerlijk slapen en dan het avontuur te gemoed!