Warm onder dak... - Reisverslag uit Rochester, Verenigde Staten van joop smoor - WaarBenJij.nu Warm onder dak... - Reisverslag uit Rochester, Verenigde Staten van joop smoor - WaarBenJij.nu

Warm onder dak...

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg joop

19 Juli 2019 | Verenigde Staten, Rochester

Een zeer afwisselende fietsdag...we fietsten vanmorgen in bewolkte lucht, zwanger van hitte en vochtigheid door een mix van Berg en dal, Zeist, Bloemendaal...welgedaan Nederland in mooie behuizing, urenlang...villa ‘s van groot ornaat, van hout, soms een van rode baksteen...heel veel tuin, heel well to do...lekker fietsen..heuvelend ...toen kwamen we bij het Eriekanaal...ik had mij daar in Nederland al op verheugd...mooi kanaal, woonboten..een beetje Londens..een paar uur verder, jja..mooi ,een kanaal met echte sluizen...we fietsten er relaxt langs, af en toe amsterdamrijnkanaal, soms stukjes vecht...geen woonboten op dit stuk..wel roadworks..omrijden..in de middag trok de lucht dicht..schuilen?? suggereerde angeline, we stopten bij een shopping centrum..thee bij een Starbucks..het plensde uit de lucht...mijn telefoon ging...katja..over ons reilen en zeilen...?? maar ook hoe de oven aan de praat te krijgen...ze organiseert een feestje op de Keizersgracht vanavond.., angeline had Charlotte aan de lijn...overstap in Panama...op weg naar huis...gemengde gevoelens...vertrek en weer thuis...in onze schuilplek bij Starbucks...onderzochten we overnachtingsplekken...B&b s in de buurt allemaal vol...dito motels...geen campsites...warmshowers dachten we opeens....op 2 mijl afstand was er ene Bob...ik belde hem...na overleg met zijn vrouw...we are looking forward to your staying with us...Een paar uur later inmiddels , hebben we heerlijk gedineerd, gegrilde zalm, witte wijn, heerlijke verse groentes...en zitten we in de logeerkamerbij te komen...we zijn weer in een stukje amerika beland..gastvrij onthaald door een druk pratende Bob, een fanatieke biker...effen 200 Km fietsen naar niagara op en neer...in 4 dagen vanaf hier naar New York fietsen...we werden een beetje moe...zijn vrouw liet hem praten..wisselde af en toe een blik...supersympathieke gast, maar ook wel veel Archie...in de loop van het gesprek tijdenshet maal kwam zij meer aan het woord...nu nurse in een kinderziekenhuis...stapje terug na jaren uitputtend management in de zorg...ondertussen loopt er een zoon van een jaar of achttien zwijgend rond...hij was wel Heineken wezen halen, speciaal voor ons...hij groet ons niet..kijkt vooral stuurs.voor zich uit...doet spierbewegingen met zijn lijf...later horen we dat het een geadopteerde zoon is..tijdens het eten vallen de buren binnen..man ook fanatiek fietser...Tour de France gaat aan op de tv...we praten over Europa..buurvrouw is Griekse van oudershalve..ze is er 2 x geweest lang geleden...we vergelijken Amerika met Europa...taxes...dat is het probleem in deze staat, ze betalen veel..tot 45 procent...voor de wegen...maar betalen nog steeds toll, voor health...maar als het nodig is..betaal je alsnog je te pletter....de buren vertrekken over een maand naar noord Carolina...1500 km naar het zuiden...het weer is een ding, taxes...hebben ze daar dan al een baan ? Vragen we...nou nee...wel een huis gekocht al..we zien daar wel...hij had wel een vage optie...haar zus woonde daar al wel, ma kwam ook die kant op..maar hun drie kinderen wonen hier...avontuurlijk....

• 20 Juli 2019 - 13:06

Marein:

Zo weer terug van een weekje Elfsteden fietsen in Friesland. Ja, ook hier wordt gefietst. Wel makkelijker natuurlijk. Maar leuke tocht en goed fietsweer. Minder extreem dan bij jullie.
    En t was even bijlezen natuurlijk. Jullie ontmoetingen blijven wonderbaarlijk. Wat dat betreft fietsen jullie door de onderbuik van Trump's Amerika. Zeer de moeite waard, lijkt me. En jullie gaan al die contacten ook aan, dat maakt het lezen van jullie tocht extra de moeite waard. Ga zo door.
    Liefs, Marein

• 20 Juli 2019 - 19:23

Simon:

Heerlijk, wat een prachtige tocht met veel gastvrijheid.
    En fijn dat Joop weer aardig in de pedalen zit.
    Een fijne reis verder,
    Liefs Simon

• 21 Juli 2019 - 09:43

Kees:

Mooi om je/jullie verhalen te lezen en nog mooier om te merken dat het lijf weer op krachten is Joop. Dat zwijgen van die zoon denk ik wel een beetje te begrijpen aan de hand van je verhaal;>). Ik wens jullie een mooie tocht verder.
    Lieve groet Kees